Samtale | Å miste et barn. Hvordan finne veien videre?

19. Sep 2023 17:00

Kreftforeningen

Søskenbarna Irene og Tarald Ueland har begge mistet en datter. Den ene i kreft, den andre i terrorisme. De deler erfaringer om sorg, om kreft og om hvordan de finner veien videre. Søskenbarna Irene og Tarald Ueland har til felles at de begge har mistet en datter, men på svært ulike vis. Mens Tarald ventet i sorg på at datteren Lillian skulle dø av kreft i seks år, ble datteren til Irene, Maren, brutalt drept av terrorister i Marokko en natt i 2018. Kort tid etter fikk Irene selv påvist kreft og måtte forholde seg til en ny krise midt i krisen. Hun måtte igjennom tøff behandling i en tid der hun allerede var tappet for krefter. Hormonbehandlingen forsterket følelsene og gjorde sorgen tyngre å bære. I forbindelse med Pårørendedagen 2023 kommer de to til Kreftforeningens vitensenter i Oslo for å dele sine erfaringer. De snakker om sorg, om kreft og hvordan de finner mening og veien videre. Dette arrangementet er gratis, men husk å melde deg på hvis du vil være med i Kreftforeningens vitensenter i Oslo. Dørene åpner klokken 1630. Vær tidlig ute! Det er også mulig å følge møtet digitalt. Velkommen! Litt mer om Tarald og Irene: Tarald Ueland og kona Laila Ueland har engasjert seg sterkt i sorgarbeid etter at de selv mistet datteren sin i 2015. De reiser rundt og holder foredrag, og de har skrevet to bøker om sine erfaringer med sorg både før og etter dødsfallet til datteren: «Selvfølgelig vil jeg leve» (2017) og «Gi sorgen rom – men ikke gi den hele huset» (2023). De er begge likepersoner ved kreftmøteplassen Vardesenteret i Bergen. Som likeperson i Kreftforeningen bruker du dine egne erfaringer som syk eller pårørende til å lytte, støtte og vise vei for andre i en vanskelig sitasjon. Tilbudet er gratis. Irene Ueland etablerte stiftelsen «Marengardens Fredsbyggende Stiftelse» etter at datteren ble drept av terrorister i de marokkanske Atlas-fjellene i 2018. Stiftelsen forsøker å snu det grusomme som skjedde med Maren til en positiv kraft som kan bidra til forsoning og fred. Målet er å forebygge rasisme, polarisering og voldelig ekstremisme gjennom dialog og forsoning. For dette arbeidet har Irene fått honnør fra Nobels Fredssenter. Tid: Tirsdag 19. september klokken 17:00-18:00 Sted: Kreftforeningen vitensenter i Kongens gate 6 i Oslo sentrum. Inngang på hjørnet i krysset Kongens gate og Rådhusgata. Vær tidlig ute med å melde deg på! Dette arrangementet har begrensede plasser. Her kan du melde deg på: https://kurs.kreftforeningen.no/samtale--a-miste-et-barn-hvordan-finne-veien-videre-2023036

De snakker om sorg, om kreft og hvordan de finner mening og veien videre.

Det er også mulig å følge møtet digitalt. Velkommen!

Litt mer om Tarald og Irene:

Tid:
Tirsdag 19. september klokken 17:00-18:00