Dessverre – helt sant !…

Pårørende er fortsatt de usynlige og utnyttede omsorgsarbeiderne. I Koronatiden fikk mange ikke engang en telefon. Dette er et av mange funn vi ser fra Pårørendeundersøkesen og korona-tiltak og de første 8 ukene.

Vi kan ikke si oss overrasket. Det finnes mange steder så vidt en plan A for et slags samarbeid med pårørende. Dette er det ingen systematikk i og vi vet fra Kommuneundersøkelsen i fjor at mange ikke har kontaktperson, ikke får noen informasjon, opplever at de ikke blir hørt eller sett for egen del. I tillegg følger de seg utnyttet av kommunene.

Da Norge stengte ned og mange pårørende overtok kommunale oppgaver, oppdaget vi raskt at det ikke fantes noen plan B for å ivareta pårørende og familier når tiltak og tjenester ble borte. Men at man i tillegg i denne tiden ikke en gang tok kontakt – det overrasker selv oss.

Alt snakket om sårbare og isolerte grupper og hvor viktig det er å forebygge isolasjon blir bare floskler, når man ivaretok de som ble isolert sammen med de sårbare gruppene.

Det er ingen som har klappet for pårørende, men at mange ikke fikk en telefon engang viser en holdning til denne gruppen som er skammelig!

Her finner dere vår Pressemelding som kan lastes ned

Denne lenken tar deg til Faktaark De usynlige omsorgsgiverne i DugnadsNorge