Pårørendedagen : Fagfolk gir råd til pårørende

Bente Svenum, leder Helsefagarbeiderforbundet
Hvilket tips vil du som fagperson gi til pårørende som kan hjelpe dem i møte med helsetjenestene?
- Ta med deg notater til møtet med helsetjenesten – det gir deg trygghet og sikrer at dine spørsmål blir tatt opp.
- Ikke vær redd for å stille «dumme spørsmål». Din stemme er viktig – du kjenner situasjonen best
- Sett ord på hva som er vanskelig for deg – det hjelper helsetjenesten å forstå og støtte deg bedre.
- Husk at du også trenger pauser. Det å ta vare på deg selv er en del av å være en god pårørende.
Hvilket tips gir du til fagpersoner som vil gi pårørende bedre hjelp?
- Se pårørende som en del av teamet. De sitter ofte med unik kunnskap om pasienten.
- Still åpne spørsmål: «Hvordan har du det i dag?» – og gi rom til å svare.
- Husk at pårørende kan være slitne. Små ord av anerkjennelse kan bety mye.
Espen Gade Rolland, leder, Psykisk helse og rus NSF SpoR
Hvilket tips vil du som fagperson gi til pårørende, som kan hjelpe dem i møte med helsetjenestene?
- Vær tydelig på hva du trenger – og ikke vær redd for å stille spørsmål.
- Du kjenner situasjonen best, og din stemme er viktig.
- Be om å bli involvert og be om informasjon.
- Tenk også over egne behov, avhengig av situasjonen dere er i.
Og motsatt – hvilket tips gir du til fagpersoner som vil gi pårørende bedre hjelp?
Se pårørende som en essensiell del av løsningen.
- Lytt, involver de så tidlig som mulig og anerkjenn den innsatsen og situasjonen som de er i.
- Pårørendes erfaringer gir verdifull innsikt – og kan ofte bidra til bedre hjelp for den det gjelder.
- Vær spesielt oppmerksom på barn som pårørende og søsken som pårørende, deres behov.
Lill Sverresdatter Larsen, forbundsleder ,Norsk Sykepleierforbund
Hvilket tips vil du som fagperson gi til pårørende, som kan hjelpe dem i møte med helsetjenestene?
- Som pårørende er du en uvurderlig ressurs. Du kjenner pasientens behov, ønsker og hverdag best.
- Mitt råd er å dele denne kunnskapen aktivt med oss – både det som fungerer og det som bekymrer deg. Det gir sykepleiere og andre fagpersoner et bedre grunnlag for å gi omsorg som oppleves trygg og helhetlig for pasienten, og til deg.
- Ikke vær redd for å stille spørsmål eller be om forklaring – det er et viktig bidrag til pasientsikkerheten.
Og motsatt – hvilket tips gir du til fagpersoner som vil gi pårørende bedre hjelp?
- Mitt råd er å anerkjenne pårørendes rolle og lytte til deres erfaringer – også når tiden er knapp.
- Å sette av noen minutter til å stoppe opp, møte blikket og bekrefte at man har hørt det de sier, kan gjøre en stor forskjell for pasient og pårørende.
- Det skaper ro, trygghet og samarbeid, og styrker kvaliteten på helsehjelpen.
Både Norsk Sykepleierforbund, NSF SpoR og Helsefagarbeiderne i Delta er medlemsorganisasjon i Pårørendealliansen. Hele medlemsoversikten finner du her
Tekst Tine Dommerud tine@parorendealliansen.no